Et møte mellom grûnderspiren Jon Åsmund Myklebust Guttulsrud fra Oslo og fisker Leif Arne Ytterland fra Ålesund har ført til firmaet Havfersk med beliggenhet på Vigra.

Annonse
Leserinnlegg/ytringer

Bedriften kan skilte med dagfersk fisk og sjøkreps, levert på døren til restauranter og folk i hovedstaden.

Leif Arne Ytterland . Foto privat.

Guttene leier det tidligere krabbemottaket ved gamle Vigrafisk og lover kvalitetssikring og kontroll i alle ledd, fra fisken dras opp fra havet og frem til den når kunden, ferdig filitert og vakumpakket.

Daglig leder Guttulsrud forteller at de til og med merker produktene med navnet til den lokale fiskeren.

Om fiskebiler på 80-tallet og gevir i garnet

-Folk i Oslo har jo hatt fiskebilene fra Sunnmøre å forholde seg til fra 70-80-tallet, men det viste seg ettterhvert at en del av disse leverte for dårlig kvalitet på produktene sine, noe som rammet alle i den bransjen. 12 eller 24 timers garantien vi opererer med er jo en av grunnene til at vi kan love kvalitet, samt at vi er nøye med å følge opp at fisken blir skikkelig behandlet i alle ledd.

Flott arbeidsplass! Foto privat.

Guttulsrud forteller at hans personlige sjømat -favoritt er grillet sjøkreps, som de gjerne fisker utenfor Ellingsøya. Sjøkreps er ellers hovedsatsningsområdet for bedriften.

-I utgangspunktet var vi tenkt å ha Oslo som nedslagsfelt for salget men det viste seg fort at produktene våre også ble populære også blant Sunnmøringene selv.

Det rarest gutta har fått i et kast er et hojrtegevir og et rør i samme garn.

-Hjortegeviret har vi nå ombord på båten, som et slags trofee. Vi kaller det bare for «guttastemning» flirer Guttelsrud.

Kysttorsk og skrei

Duoen samarbeider tett og Guttulsrud som for øyeblikket befinner seg i Oslo forteller at han de siste fem uken har vært på her på sunnmøre.

Han kjenner godt til Borgundfjordfisket og synes det er helt greit med reglene som regulerer områdene der yrkesfiskere kan sette garn i perioden, ettersom Borgundfjordstorsken i stor grad er preget av mye kveis likevel.

På spørsmål om hva dette skyldes er han ikke i tvil.

– Det er jo selen som er hovedgrunnen. Det er noe alle i bransjen er enige om bekrefter han.

Det er heller ikke slik at de fleste kundene vil ha kysttorsk fremfor skrei, som jo er en vandrefisk.

Sjøkreps klare for forsendelse. Foto privat.

– Det er snarerere omvent. Muligens er skrei et bedre innarbeidet begrep også konkluderer han.

Guttulsrud mener at det heller ikke er særlig forskjell i smaken med mindre man er mer enn en ekstremt god kjenner.

Lanserer ny bestillings-app

Og apropo markedsføring så lanserer gutta i disse dager en egen app der kunden kan bestille fra.

– Vi fikk den faktisk ferdigstilt denne uken så med stor sannsynlighet lanseres den allerede på fredag, eller senest neste uke. Dagens kunder ønsker slike hjelpemidler og i hverfall i Oslo er det blitt slik at hjemlevering er en stor greie.

Terskelen for å bestille via mail eller telefon litt høyere enn å kunne ordne det hele via en app som enkelt guider til ønsket produkt, konkluderer den unge grûnderen.

Annonse
Indre Bane ny februar 2022