Ingen kjøper flere bobiler enn sunnmøringer. – Nå handler vi også større og dyrere bobiler enn tidligere, forteller Jan Henning Løviknes i Løviknes Caravan. I 2018 solgte vi omlag 170 nye og brukte biler.

Annonse
Se TV direkte

– Det virker som kundene som kommer inn døra har mer penger enn tidligere. De har økonomi til å investere i den komforten og størrelsen på bobilene de ønsker, sier Løviknes.

Norge følger på ingen måte trendene ellers i Europa når det gjelder salg av nye bobiler. – Mens tyskere, franskmenn, italienere og øvrige europeere sverger til mindre og lettere by-bobiler og delintegrerte bobiler, er det salget av store og eksklusive bobiler vi nordmenn vil ha, forteller generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB).

Prislapp over 1,5 mill.

– Utviklingen i Norge er veldig annerledes enn det vi ser ellers i Europa. I Norge er det de store eksklusive bobilene, gjerne med prislapper over 1,5 millioner kroner, som øker mest. Det har de gjort de siste to årene, forteller Holm.

Bobilene generalsekretæren refererer til er helintegrerte bobiler med romslig plass og mye utstyr. Det gir nordmenn høy standard på ferieturen. Og plass til å ta med seg både sykler, campingutstyr, fiskeutstyr og det de måtte ønske.

Majoriteten av den norske bobilkunden er et godt voksent ektepar med ordnet økonomi og som ønsker å bruke sin økte fritid til å oppleve Norge og Europa fra orkesterplass. – Kundene på de større bobilene ønsker god plass og god komfort. Det får de når de velger de store bobilene over 3 500 kilo, sier Løviknes.

De yngre kommer etter

– Vi registrerer også at bobil når stadig flere brukergrupper, og det forklarer nok noe av økningen vi ser. Fortsatt dominerer de over 60 år, men nå ser vi også barnefamilier som prioriterer bobil – gjerne fremfor både hytte og båt, sier Løviknes.

– Men bobilkundene er ikke bare ektepar i 60-årene, men nå også familier. Aktive familier har fått øynene opp for alle fordelene med å bruke bobil både til ferie og fritid.

– Vi kommer til å satse på bybobiler fra Pilote, sier Løviknes. Her en Pilote 630.

– I år satser vi mye på velutstyrte bybobiler, forteller Løviknes. Det er mindre bobiler med stor hengervekt slik at gjerne kan hekte på en hestehenger eller en løpsbil om en driver med slikt. De kommer vi til å ta med noen av på årets Fritidsmesse i Ålesund.

Geir Holm og NCB merker seg også at flere fylker melder seg med i kampen om å være Norges bobilfylke nummer ett. Både Møre og Romsdal og Trøndelag seiler opp som nye fylker med solid bobilinteresse. Møre og Romsdal, Trøndelag og Hordaland er de tre fylkene hvor det ble solgt flest bobiler i Norge i 2018.

Salget av nye campingvogner gikk ned med 3,6 prosent i 2018, fra 2 882 til 2 779 enheter.

Disse fem fylkene hadde størst økning i salget av nye bobiler i 2018:

*Oslo hadde størst nedgang i prosent i 2017. I 2018 hadde fylket størst økning i prosent.

Annonse
Indre Bane ny februar 2022