Aldri før har Volvo solgt flere biler enn i 2015.

Annonse
Se TV direkte

– Jeg er veldig fornøyd med å kunne rapportere om rekordresultat for 2015, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson i en pressemelding.

Volvo Cars solgte for første gang i selskapets 89-årige historie over en halv million biler. Bilprodusenten solgte til slutt 503.127 biler i 2015. Det er en økning på åtte prosent fra 2014, som også var et rekordår.

Første milepæl nådd.

– Med et fremgangsrikt 2015 bak oss kan Volvo nå starte den andre etappen av sin globale forandling. Når den er avsluttet kommer Volvo ikke lenger til å være en liten aktør på det globale bilmarkedet. Flere rekorder kommer til å stå for fall de kommende årene, sier Samuelsson.

Tidligere har Volvo-sjefen uttalt at målet i 2020 er å selge 800.000 biler, da trenger selskapet nye modeller og ikke minst suksess på det amerikanske markedet.

Suven XC90 har blitt en stor suksess for Volvo, og den andre modellen i det nye modellprogrammet, S90, debuterer i neste uke i Detroit, og lanseres på det amerikanske markedet til våren. Til Norge kommer bilen i juni.

Skal fornye hele Volvos modellutvalg

Fornyingen av modellene stopper ikke der. Senere i år skal Volvo vise stasjonsvogn-versjonen V90 og V90 Cross Country, modellene som skal erstatte V70 og XC70. Dette er særs viktige modeller for det nordiske markedet, og bygges på samme SPA-plattform som XC90. Det skal også de nye modellene i 60-serien, altså S60, V60 og XC60.

En ny plattform for de mindre bilene, kalt Compact Modular Architecture (CMA) skal hente tekniske løsninger fra plattformen til de større bilene. Innen fire år skal hele Volvos modellutvalg være fornyet.

Volvo-salget er sterkt i selskapets tre kjerneregioner. I Europa økte salget med 10,6 procent til 269.249 biler, eller 53,5 prosent av det totale volumet. På det viktige amerikanske markedet økte salget i fjor med 24,3 prosent for hele året 2015, mens økningen i desember var på hele 90 prosent. I Kina var salget omtrent som året før, men økte i fjerde kvartal. Volvo forventer at veksten skal fortsette i 2016.

I Norge falt registreringstallene for Volvo med 12 prosent, men med nesten 10.000 biler var merket det tredje mest populære her til lands, etter Volkswagen og Toyota.

-Det var et litt turbulent, men bra Volvo-år, oppsummerte den norske Volvo-sjefen Øystein Herland før jul.

Volvo vil fortsette med å lage ladbare hybridbiler, men kommer også med en elektrisk bil. Selskapet forventer at minst ti prosent av Volvos biler bil være elektrifiserte på mellomlang sikt.

Annonse
Indre Bane ny februar 2022