Nå må du betale p-avgift for elbiler i Ålesund. Formannskapet opphevet fritaket fra 1.1.2017

Annonse
Leserinnlegg/ytringer

Det har vært gratis for el-biler å parkere på offentlige parkeringsplasser med avgift. Myndighetene innførte betalingsfritak for å få flere til å bruke el-bil. Denne ordninga hadde ei tidsramme og et mål om at tallet på el-biler i Norge skulle passere 50 000.

Ny nasjonal forskrift

Fra 1. januar 2017 gjelder en ny nasjonal parkeringsforskrift, der det ikke lenger er betalingsfritak for elektriske eller hydrogendrevne biler. Kommunene kan imidlertid selv innføre betalingsfritak for disse kjøretøyene på kommunale avgiftsbelagte parkeringsplasser. Formannskapet stemte for rådmannens innstilling, som styret i Ålesund parkering, at dette betalingsfritaket ikke skal fortsette etter at ny parkeringsforskrift er trådt i kraft.

Gjør som en gjeng andre sunnmøringer – lik Maxlokal på Facebook

Vil unngå opptatte p-plasser

I saksfremlegget påpekte rådmannen at det er viktig for Ålesund at parkeringsplassene i sentrum ikke blir opptatt i lengre perioder, slik at så mange som mulig skal få tilgang til tjenester i sentrum. For å få til slik sirkulering er avgiftsparkering eller tidsbegrensa parkering et virkemiddel. I Ålesund, som de fleste andre byer, har en valgt å regulere parkeringa hovedsakelig ved avgift fordi dette gir den beste løsninga totalt sett.

Økning de to siste årene

De siste to åra har Ålesund pakering merka en vesentlig økning av el-biler i Ålesund. I noen parkeringsanlegg har det vært flere el-biler enn bensin- og dieseldrevne kjøretøy. Parkeringsselskapet måtte i vinter innføre makstid i tillegg til avgift fordi enkelte el-biler sto parkert heile dagen.

Parkeringsplasser for el- eller hydrogendrevne biler krever like mye som vanlige parkeringsplasser. Den nye forskrifta krever i tillegg at det til rettelegges ekstra for el-biler med at inntil 6 % av parkeringsplassene skal øremerkes dem og ha ladeutstyr. Dette vil koste mye. Ålesund sentrum har ikke en godt utbygd infrastruktur for 400 V.

Det koster å ha et fungerende parkeringstilbud i byen. Avgiftsparkering gir inntekter til ei slik drift og overskuddet kan brukes til vedlikehold og bygging av ny og bedre infrastruktur for parkering.

Annonse
Indre Bane ny februar 2022