Du kan spare mye på å gjøre enkelt vedlikehold selv. Å bytte olje, filtre og lyspærer er ikke så vanskelig som mange tror, ifølge ekspertene.

Annonse
Gardane langs Storfjorden

– Det kommer litt an på bilmerket, men jeg vil anslå at på rundt 80 prosent av bilparken er det en grei jobb å bytte olje, oljefilter og luftfilter selv, sier Erik Nyhus i Biltema.
Mange setter bilen inn på verksted for jobber som de fint kunne greid selv, mener han.
– Gjør du det selv, vil bytte av olje og oljefilter ikke koste deg ikke mer enn 250-400 kroner og litt innsats, mot det mangedobbelte på et bilverksted. Men folk setter jo til og med bort jobben med å bytte vindusviskerne til andre, sier han.

Olje

Mange bytter olje i forkant av vinteren for å forberede motoren på ekstra strabaser. Det er en relativt enkel jobb å gjøre selv, ifølge bileksperten til Biltema.

– Du kan enten bruke sugepumpe eller kjøre bilen opp på bukker og skru ut bunnpluggen. Pluggen er som regel bilens laveste punkt under motoren. Husk stort nok kar eller kanne til å fange opp oljen som renner ut, sier Nyhus.
Motoroljens oppgave er å smøre, kjøle og rense.
– Kjørelengden spiller inn, men oljen blir slitt og bør skiftes hvert år. Gammel olje er tykkere enn ny og glir saktere rundt i systemet, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobilforbund (NAF).
Han mener sugepumpe er en grei metode for de fleste.
– En pumpe koster rundt 300 kroner og puttes oppi samme hullet som du peiler olje. Sørg for å få levert den brukte oljen på en gjenvinningsstasjon. Et oljeskift skal være miljøvennlig, sier Engebretsen.

Filtre

Mens du er i gang med oljeskiftet, kan det være greit å bytte oljefilter også. De fleste biler har skru-på-oljefilter som du løsner med en oljefiltertang.
– Å skifte oljefilter, er veldig enkelt hvis du kommer til. Men bilfabrikantene har plassert dem nærmest overalt, og på noen modeller kan de sitte trangt plassert, sier Erik Nyhus i Biltema.
Et annet filter som er lett å bytte selv, er luftfilteret. Det sitter under et plastikklokk og er festet med klips. Forbrenningsmotorer krever renset luft. Hvis luftfilteret tettes eller blir møkkete, kan dette føre til økt bensinforbruk og ujevn tomgang.

Lyspærer

Det snakkes mye om hvor vanskelig det er blitt å skifte lyspære. Et verksted tar gjerne en tusenlapp eller to for å sette i en ny for deg.
– På flertallet av bilmodellene klarer folk likevel å sette i pærene selv. Noen merker har alltid hatt vanskelig pæreskift, plassen du trenger for å komme til er i stedet viet luftfilteret. Men du skjønner når du skal holde deg unna, sier Nyhus.
Så lenge du ikke må ut med hele lykten for å få byttet, er faren for å ende opp med feil lysretning overdrevet, mener han. Pæra må uansett inn i et spor for å bli låst på plass.
– Folk får til mye rart, så ta en titt i instruksjonsboka for å unngå å sette lyspærene feil i, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.
Det kjører mange skjeløyde biler på norske veier. Engebretsen har følgende tips.
– Når pæra er satt i, kan du teste lyset på et hvitt A4-ark som holdes over lykta. På nærlys skal det da lyse en rett horisontal strek som går opp til ene siden. Hvis du ser en sol, er pæra satt i feil, sier Engebretsen.

Batteri

Batteri skifter du også lett selv, men der er det mer et spørsmål om når, og hvor overraskende tidspunktet kommer. Hvis du ikke får start på tredje forsøk, er det bare å skifte, mener Erik Nyhus i Biltema. Da er batteriet tomt og klarer likevel ikke å lade mer.
Vinterstid har NAF oppdrag som kunne vært unngått hvis eieren hadde tatt en nærmere titt på batteriet.
– Det er ikke alltid batteriet som er flatt, men batteripolene som er fulle av irr som hindrer kontakt. Irr fjerner du med såpevann og børste. Skyld av med rent vann, sier Engebretsen

Annonse
Indre Bane ny februar 2022