Le Laperouse ble nylig levert som det første cruiseskipet i en serie av flere nybygg fra VARD. Vard Søviknes har nå full kapasitetsutnyttelse og verftsgruppen skal levere cruiseskip til flere kjente aktører på løpende bånd frem til 2021. Statlige GIEK er sentral i finansieringen av alle skipene, og i omstillingen av norske verft fra offshoreskip til andre typer skip til nye markeder.

Annonse
Leserinnlegg/ytringer

Kjøperen av Le Laperouse er det franske cruiseselskapet Ponant, en etablert aktør med lang erfaring innen ekspedisjons- og luksuscruise. Ponant har bestilt ytterligere seks cruiseskip som Vard skal levere frem til 2021.

– Le Laperouse representerer et betydelig fremskritt for rederiet og er resultatet av tett samarbeid med Vard. Skipet har fremragende maritime egenskaper, høy teknisk standard og møter alle ønskelige krav til komfort. Alt ligger til rette for at Ponants Explorer serie blir en suksess. Samtidig er vi svært fornøyd med å dra nytte av GIEK som sammen med Vard har gitt oss et fullstendig tilbud som ble levert på svært profesjonelt vis, sier administrerende direktør i Ponant, Jean-Emmanuel Sauvé.

Ponant er ikke det eneste rederiet som har fattet interesse for norskbygde cruiseskip. Vard bygger for eksempel også to cruiseskip for tyske Hapag-Lloyd Cruises som er en del av TUI gruppen.

– Våre garantier er ofte avgjørende for at norske verft vinner byggekontrakter som ellers ville tilfalt utenlandske konkurrenter, sier Wenche Nistad, adm.dir. i GIEK, som bidrar med finansielle garantier til prosjektet.

– De siste årene har vært krevende for verftsindustrien, men bransjen omstiller seg raskt. Nå utgjør cruiseskip over 50 prosent av ordrereserven ved norske verft. Cruisemarkedet kompenserer delvis for nedgangen i offshorebransjen, og er nå det største markedet for norske verft. Vi venter fortsatt vekst i markedet – og flere garantisøknader til GIEK, legger hun til.

Ny æra i norsk verftsindustri

Tradisjonelle cruiseverft i Italia, Finland, Frankrike og Tyskland har hittil stått for mesteparten av skipsbyggingen til cruiserederiene. Nå stiger etterspørselen etter mindre spesialfartøyer for ekspedisjoner med høy standard. Norske verft tilbyr teknologikompetanse, gode miljøstandarder og fleksibilitet og har derfor sikret seg en stor del av kontraheringen innenfor ekspedisjons- og luksuscruisemarkedet.

– Norsk verftsindustri har lang tradisjon for å levere høykvalitetsskip til offshorebransjen. Dette har vært en styrke i omstillingen til cruisebransjen, som også krever høy kvalitet, sier verftsdirektør Frode Klokk ved Vard Søviknes.

– Vi er stolte av å levere vårt første ekspedisjonsskip på tid i et spennende marked, samtidig som disse kontraktene betyr mye for lokalsamfunnene her på Sunnmøre, legger han til.

Staten bygger tillit mellom verft, rederi og banker

De syv cruiseskipene som Ponant har kontrahert representerer samlet norsk eksport for flere milliarder kroner. GIEKs statlige långivergaranti stilles overfor franske banker som deler risiko med GIEK og deltar i Ponants finansiering av prosjektet.

– Vi ser tydelig at GIEKs garantier er viktige for å oppnå kontrakter i nye markeder og hos nye kunder. Vi er glade for å kunne bidra til en ny optimisme for fremtiden til norske verft, avslutter Nistad i GIEK.

Annonse
Indre Bane ny februar 2022