Byggingen av Color Hybrid er forventet å gi ringvirkninger regionalt og nasjonalt i form av nye arbeidsplasser. Den maritime klyngen i Norge er verdensledende og av de mest sentrale leverandørene til skipet er 18 av 25 norske. 300 verftsarbeidere er i gang med ferdigstillingen.

Annonse
Leserinnlegg/ytringer

Color Line bygger verdens største plug-in hybrid skip. Skipet vil settes inn på ruten mellom Sandefjord og Strømstad, og skal være klar til høysesongen i 2019.

15. november ble det offisielle startskuddet for utrustningen av verdens største plug-in hybrid skip markert på Ulstein Verft. 300 verftsarbeidere stod klare til arbeidstart da skipet ankom Ulsteinvik 6. november, og i desember ansetter verftet flere.

Hovedmotorer, propeller, navigasjon, gir, batteri, tavler og elektronikk er noen av delene som blir produsert i Norge. Når skipet blir levert Color Line sommeren 2019 vil det fremstå som et flaggskip for miljø og innovasjon for hele den maritime næringen i Norge. Total sysselsettingseffekt er beregnet til ca 950 årsverk.


Color Line inngikk i februar 2017 en kontrakt med Ulstein verft om bygging av verdens største plug-in hybridskip. Skipet vil settes inn på ruten mellom Sandefjord og Strømstad, og skal være klar til høysesongen i 2019. Skipet vil ha full batteridrift inn og ut av fjorden til Sandefjord indre havn. Skipet avgir derfor ikke utslipp til luft av skadelige miljøgasser og støyen blir betydelig redusert. På 100 m avstand til skipet tilsvarer støyen en normal samtale mellom to mennesker.

Februar 2017: Color Line og Ulstein Verft AS signerte kontrakt om bygging av verdens største plug-in hybridskip.
April 2018: Kjølstrekk- og myntseremoni på verftet Crist.
Oktober 2018: Skroget taues til Ulsteinvik
Juni 2019: Skipet settes i drift på linjen mellom Sandefjord og Strømstad

Annonse
Indre Bane ny februar 2022